Pět tisíc sekund v baloněPět tisíc sekund v baloně
V článku se setkávají tři praprapravnuci hlavních postav z románu Pět neděl v baloně, který napsal Jules Verne. Přátelé uvažují o možnosti letět balónem vzhůru. Postupně budou sestavovat …V článku se setkávají tři praprapravnuci hlavních postav z románu Pět neděl v baloně, který napsal Jules Verne. Přátelé uvažují o možnosti letět balónem vzhůru. Postupně budou sestavovat …
Galileiho studium volného páduGalileiho studium volného pádu
Osobnost Galilea Galileiho je přizdobena dvěma legendami – nepokořený Galileo po vyslyšení rozsudku zakazujícím mu mluvit a přemýšlet o učení o pohybu Země si prý zamumlal: „A přece …Osobnost Galilea Galileiho je přizdobena dvěma legendami – nepokořený Galileo po vyslyšení rozsudku zakazujícím mu mluvit a přemýšlet o učení o pohybu Země si prý zamumlal: „A přece …
Ilya Prigogine – představitel moderní termodynamikyIlya Prigogine – představitel moderní termodynamiky
Zalistujeme-li v seznamu nositelů Nobelovy ceny za chemii, najdeme pod zápisem z roku 1977 jeho jméno. Toto prestižní ocenění si Prigogine zasloužil za svůj obrovský přínos v oblasti nerovnovážné …Zalistujeme-li v seznamu nositelů Nobelovy ceny za chemii, najdeme pod zápisem z roku 1977 jeho jméno. Toto prestižní ocenění si Prigogine zasloužil za svůj obrovský přínos v oblasti nerovnovážné …
Tiažové zrýchlenie a tvorivosťTiažové zrýchlenie a tvorivosť
Na konci školního roku 1. Ročníku gymnázia už mají žáci dostatečné zkušenosti s laboratorními pracemi. Většinou však mají v učebnici přesný návod, jak při měření postupovat. Je …Na konci školního roku 1. Ročníku gymnázia už mají žáci dostatečné zkušenosti s laboratorními pracemi. Většinou však mají v učebnici přesný návod, jak při měření postupovat. Je …
Fyzikální analýza videozáznamů reálných situacíFyzikální analýza videozáznamů reálných situací
Začínající vysokoškolští studenti mají často problémy s interpretací grafů závislostí polohy, rychlosti a zrychlení na čase. Studenti si často pletou pojmy poloha, rychlost a zrychlení, …Začínající vysokoškolští studenti mají často problémy s interpretací grafů závislostí polohy, rychlosti a zrychlení na čase. Studenti si často pletou pojmy poloha, rychlost a zrychlení, …
KBAHT - KVANTKBAHT - KVANT
Ve východní Evropě se zrodily mnohé mezinárodní soutěže z fyziky a jejich žáci se na nich dobře umisťovali, což šlo ruku v ruce s velmi dobrou úrovní didaktiky fyziky. Autor ve svém článku …Ve východní Evropě se zrodily mnohé mezinárodní soutěže z fyziky a jejich žáci se na nich dobře umisťovali, což šlo ruku v ruce s velmi dobrou úrovní didaktiky fyziky. Autor ve svém článku …
Einsteinův-de Haasův jevEinsteinův-de Haasův jev
Einsteinův-de Haasův jev patří mezi magnetomechanické jevy. Spočívá v tom, že při podélném magnetování válcově symetrického feromagnetického vzorku dochází ke změně momentu hybnosti, …Einsteinův-de Haasův jev patří mezi magnetomechanické jevy. Spočívá v tom, že při podélném magnetování válcově symetrického feromagnetického vzorku dochází ke změně momentu hybnosti, …
150 nositelů Nobelovy ceny za fyziku IX150 nositelů Nobelovy ceny za fyziku IX
Právě vyšla učebnice elektronikyPrávě vyšla učebnice elektroniky
Přestože v posledních desetiletích dochází k prudkému rozvoji elektroniky, učebnice na českém trhu dosud chyběla. To už ale neplatí, protože právě vyšla učebnice elektroniky určená …Přestože v posledních desetiletích dochází k prudkému rozvoji elektroniky, učebnice na českém trhu dosud chyběla. To už ale neplatí, protože právě vyšla učebnice elektroniky určená …
Výsledky FO 2000/2001 kategorie E v regionechVýsledky FO 2000/2001 kategorie E v regionech
Analogické příklady FO – 43. ročník, kategorie E, FAnalogické příklady FO – 43. ročník, kategorie E, F
Fyzikální olympiáda se během let stala také způsobem, jak může učitel fyziky pracovat s nadanými žáky, které zajímá řešení obtížnějších teoretických či praktických fyzikálních …Fyzikální olympiáda se během let stala také způsobem, jak může učitel fyziky pracovat s nadanými žáky, které zajímá řešení obtížnějších teoretických či praktických fyzikálních …
Několik námětů pro samostatnou práci žáků IINěkolik námětů pro samostatnou práci žáků II
Na nižším stupni osmiletého gymnázia se ve třídě část sejde větší počet aktivních žáků, které je třeba zaměstnávat. Populární jsou zejména osmisměrky a doplňovačky, které měli …Na nižším stupni osmiletého gymnázia se ve třídě část sejde větší počet aktivních žáků, které je třeba zaměstnávat. Populární jsou zejména osmisměrky a doplňovačky, které měli …
Atmosférický tlak a varná konviceAtmosférický tlak a varná konvice
Nemáte k dispozici vývěvu ani kahan a papír či svíčka se právě při demonstraci stávají „nehořlavými“? Pak vám nabízím pár nápadů, jak k experimentování s atmosférickým tlakem …Nemáte k dispozici vývěvu ani kahan a papír či svíčka se právě při demonstraci stávají „nehořlavými“? Pak vám nabízím pár nápadů, jak k experimentování s atmosférickým tlakem …
Astronomické novinky 17Astronomické novinky 17
Článek přináší další novinky z oblasti astronomie, například světelné znečištění noční oblohy, podpovrchový oceán na Callisto, počet planetek roste k 30 000, podstata rentgenového …Článek přináší další novinky z oblasti astronomie, například světelné znečištění noční oblohy, podpovrchový oceán na Callisto, počet planetek roste k 30 000, podstata rentgenového …
Vybráno ze žákovských knížekVybráno ze žákovských knížek
Tvar kapaliny, princip nejmenšího povrchuTvar kapaliny, princip nejmenšího povrchu
Každé dítě po absolvování ZŠ odpoví na otázku, jaký je rozdíl mezi pevným a kapalným tělesem, že kapalná tělesa nemají oproti pevným svůj vlastní tvar (zaujímají tvar nádoby). Co …Každé dítě po absolvování ZŠ odpoví na otázku, jaký je rozdíl mezi pevným a kapalným tělesem, že kapalná tělesa nemají oproti pevným svůj vlastní tvar (zaujímají tvar nádoby). Co …
Krabička nápadů Školské fyzikyKrabička nápadů Školské fyziky
Výsledky FO 2000/2001 kategoriích A, B, C, D v regionechVýsledky FO 2000/2001 kategoriích A, B, C, D v regionech
Celostátní kolo 42. ročníku FO – Praha 2001Celostátní kolo 42. ročníku FO – Praha 2001
Soutěžící a členy ústředního výboru FO letos přivítala Praha, hlavní město České republiky. Do celostátního kola si v krajských a regionálních kolech vybojovalo účast 51 studentů …Soutěžící a členy ústředního výboru FO letos přivítala Praha, hlavní město České republiky. Do celostátního kola si v krajských a regionálních kolech vybojovalo účast 51 studentů …
32. mezinárodní fyzikální olympiáda – pět našich soutěžících přivezlo pět medailí32. mezinárodní fyzikální olympiáda – pět našich soutěžících přivezlo pět medailí
Tentokráte se soutěžící, vedoucí a organizátoři sešli na Turecké Riviéře v Beleku. Zúčastnilo se 306 soutěžících z 65 zemí. Článek popisuje program i umístění našich studentů. …Tentokráte se soutěžící, vedoucí a organizátoři sešli na Turecké Riviéře v Beleku. Zúčastnilo se 306 soutěžících z 65 zemí. Článek popisuje program i umístění našich studentů. …
Ohlédnutí za 31. mezinárodní fyzikální olympiádou – výsledky 1. úlohy 31. MFO v Leicesteru v roce 2000Ohlédnutí za 31. mezinárodní fyzikální olympiádou – výsledky 1. úlohy 31. MFO v Leicesteru v roce 2000
Grafické vyjádření pohybu rovnoměrně zrychlenéhoGrafické vyjádření pohybu rovnoměrně zrychleného
Středoškolská fyzika obsahuje řadu vztahů, ale jejich odvození nebývá požadováno, neboť chybí matematický aparát. Protože zařazení diferenciálního a integrálního počtu do prvních …Středoškolská fyzika obsahuje řadu vztahů, ale jejich odvození nebývá požadováno, neboť chybí matematický aparát. Protože zařazení diferenciálního a integrálního počtu do prvních …
Publikování nebo další šíření obsahu časopisu Školská fyzika je bez písemného souhlasu redakční rady zakázáno.