2004 / 1
19. 12. 2003

sken tištěné podoby archivního čísla

O jednom povoláníO jednom povolání

Jan Novotný  |  19. 12. 2003

Autor, učitel fyziky, se krátce stejně jako matematik Lerch zamýšlí nad tím, proč má rád své povolání.Autor, učitel fyziky, se krátce stejně jako matematik Lerch zamýšlí nad tím, proč má rád své povolání.

Neutrinová astronomieNeutrinová astronomie

Miroslav Randa  |  19. 12. 2003

Královská švédská akademie věd udělila Nobelovu cenu za fyziku za rok 2002 a jednu polovinu získali společně Raymond Davis a Masatoši Košiba za průkopnické příspěvky k astrofyzice, speciálně …Královská švédská akademie věd udělila Nobelovu cenu za fyziku za rok 2002 a jednu polovinu získali společně Raymond Davis a Masatoši Košiba za průkopnické příspěvky k astrofyzice, speciálně …

Úloha vzťažnej sústavy v klasickej elektrodynamikeÚloha vzťažnej sústavy v klasickej elektrodynamike

Elo Scholtz  |  19. 12. 2003

Formování představy o elektromagnetickém poli ve vyučování středoškolské fyziky je složitý a náročný proces. Výběr poznatků a metodika výkladu jevů, které jsou předmětem elektrodynamiky, …Formování představy o elektromagnetickém poli ve vyučování středoškolské fyziky je složitý a náročný proces. Výběr poznatků a metodika výkladu jevů, které jsou předmětem elektrodynamiky, …

Brouzdáme po internetu 2 Brouzdáme po internetu 2

Jitka Houfková  |  19. 12. 2003

V minulém dílu této rubriky jsme se ve stručnosti seznámili s fyzikálními informacemi na internetu, s obecnými možnostmi jejich využití ve výuce fyziky a uvedli jsme několik www-stránek s …V minulém dílu této rubriky jsme se ve stručnosti seznámili s fyzikálními informacemi na internetu, s obecnými možnostmi jejich využití ve výuce fyziky a uvedli jsme několik www-stránek s …

Mikuláš Koperník v současné výuce astronomie na základních a středních školáchMikuláš Koperník v současné výuce astronomie na základních a středních školách

Vladimír Štefl  |  19. 12. 2003

V roce 2002 v nakladatelství Prometheus vyšla knížka Mikuláš Koperník. Následující článek ukazuje, jak lze její obsah využít ve výuce na základních a středních školách. Jeho astronomické …V roce 2002 v nakladatelství Prometheus vyšla knížka Mikuláš Koperník. Následující článek ukazuje, jak lze její obsah využít ve výuce na základních a středních školách. Jeho astronomické …

Obavy pramení z neznalosti Obavy pramení z neznalosti

Václav Bláha  |  19. 12. 2003

Evropská komise – direktoriát pro výzkum – zadal organizaci EORG úkol provést průzkum veřejného mínění: „Co si občané EU myslí o energetice a energetických technologiích.“ Při …Evropská komise – direktoriát pro výzkum – zadal organizaci EORG úkol provést průzkum veřejného mínění: „Co si občané EU myslí o energetice a energetických technologiích.“ Při …

Dvakrát o vesmíruDvakrát o vesmíru

Jan Novotný  |  19. 12. 2003

Autor přináší recenze dvou knih – Elegantní vesmír. Superstruny, skryté rozměry a hledání finální teorie, kterou napsal Brian Greene, a Zpráva o stavu vesmíru, kterou napsal Timothy Ferris. …Autor přináší recenze dvou knih – Elegantní vesmír. Superstruny, skryté rozměry a hledání finální teorie, kterou napsal Brian Greene, a Zpráva o stavu vesmíru, kterou napsal Timothy Ferris. …

Informační centrum vodní elektrárny Lipno vás zve k návštěvě!Informační centrum vodní elektrárny Lipno vás zve k návštěvě!

inzerce  |  19. 12. 2003

Informační centrum nabízí promítání filmů, odborný výklad a informační panely o výstavbě elektrárny a jejím okolí. CD – ROM Duháček je zaměřený na žáky prvního stupně ZŠ, …Informační centrum nabízí promítání filmů, odborný výklad a informační panely o výstavbě elektrárny a jejím okolí. CD – ROM Duháček je zaměřený na žáky prvního stupně ZŠ, …

Bouřící SlunceBouřící Slunce

Petr Sobotka  |  19. 12. 2003

Na přelomu října a listopadu nám o sobě Slunce dalo pořádně vědět. Večerní a noční obloha zaplavená úchvatnou polární září, pouhým okem pozorovatelné skvrny na slunečním povrchu, …Na přelomu října a listopadu nám o sobě Slunce dalo pořádně vědět. Večerní a noční obloha zaplavená úchvatnou polární září, pouhým okem pozorovatelné skvrny na slunečním povrchu, …

150 nositelů Nobelovy ceny za fyziku X150 nositelů Nobelovy ceny za fyziku X

Miroslav Randa  |  19. 12. 2003

Pokračování výčtu nositelů Nobelových cen z let 1994 až 2003 včetně jejich objevu.Pokračování výčtu nositelů Nobelových cen z let 1994 až 2003 včetně jejich objevu.

Veletrh nápadů učitelů fyziky 8 v Českých BudějovicíchVeletrh nápadů učitelů fyziky 8 v Českých Budějovicích

Vojtěch Stach, Vítězslav Straňák  |  19. 12. 2003

Mezi učiteli fyziky se už stává téměř tradicí, že poledními dny prázdnin se koná Veletrh nápadů učitelů fyziky, letos se konal ve dnech 27. – 29. 8. 2003 v aule Jihočeské univerzity …Mezi učiteli fyziky se už stává téměř tradicí, že poledními dny prázdnin se koná Veletrh nápadů učitelů fyziky, letos se konal ve dnech 27. – 29. 8. 2003 v aule Jihočeské univerzity …

Výsledky řešení úloh 45. ročníku FO, kat. E, FVýsledky řešení úloh 45. ročníku FO, kat. E, F

Ivo Volf, Miroslav Randa  |  19. 12. 2003

Jak je již v naší soutěži obvyklé, uvádíme pouze výsledky řešení úloh, zařazených do 45. ročníku fyzikální olympiády v kategoriích E, F. Ze souboru 15 úloh z celé oblasti výuky …Jak je již v naší soutěži obvyklé, uvádíme pouze výsledky řešení úloh, zařazených do 45. ročníku fyzikální olympiády v kategoriích E, F. Ze souboru 15 úloh z celé oblasti výuky …

Analogické úlohy (45. ročník FO, kat. E, F)Analogické úlohy (45. ročník FO, kat. E, F)

Ivo Volf, Jan Hladík  |  19. 12. 2003

Tak jako v minulých letech chceme pro čtenáře Školské fyziky uvést úlohy, které mohou sloužit jako příprava pro soutěžící v kategoriích E, F před řešením problémů školního kola. …Tak jako v minulých letech chceme pro čtenáře Školské fyziky uvést úlohy, které mohou sloužit jako příprava pro soutěžící v kategoriích E, F před řešením problémů školního kola. …

Ostrov opic – díl prvníOstrov opic – díl první

Václav Piskač  |  19. 12. 2003

Toto vyprávění se snaží popsat jednu z půvabných částí fyziky – pásovou teorii vodivosti. Fyzikální pravdy jsou zde převedeny do podivného světa Ostrova opic. Doporučuji všem čtenářům, …Toto vyprávění se snaží popsat jednu z půvabných částí fyziky – pásovou teorii vodivosti. Fyzikální pravdy jsou zde převedeny do podivného světa Ostrova opic. Doporučuji všem čtenářům, …

Astronomické novinky 18Astronomické novinky 18

Miroslav Randa  |  19. 12. 2003

Článek přináší další novinky z oblasti astronomie, například měření gravitační konstanty, plamen svíčky ve stavu beztíže, led pod povrchem Marsu, počet měsíců obřích planet,…Článek přináší další novinky z oblasti astronomie, například měření gravitační konstanty, plamen svíčky ve stavu beztíže, led pod povrchem Marsu, počet měsíců obřích planet,…

Astronomie přichází za vámiAstronomie přichází za vámi

Marek Česal  |  19. 12. 2003

Pokud student má zájem o informace z astronomie, škola mu většinou nepomůže. S narůstajícím zájmem o astronomii si dnes učitelé poradí buď nějaké encyklopedie na CD-ROMu, nebo nechají …Pokud student má zájem o informace z astronomie, škola mu většinou nepomůže. S narůstajícím zájmem o astronomii si dnes učitelé poradí buď nějaké encyklopedie na CD-ROMu, nebo nechají …

Celostátní kolo FO – Olomouc 2003Celostátní kolo FO – Olomouc 2003

Josef Kepka, Miroslav Randa  |  19. 12. 2003

Hanácká metropole Olomouc přivítala účastníky 44. ročníku celostátního kola FO, kategorie A. Článek nám přináší celý program i výsledky studentů.Hanácká metropole Olomouc přivítala účastníky 44. ročníku celostátního kola FO, kategorie A. Článek nám přináší celý program i výsledky studentů.

MFO – Tchaj-pej (Tchaj-wan)MFO – Tchaj-pej (Tchaj-wan)

Ivo Volf, Bohumil Vybíral  |  19. 12. 2003

Uspořádáním 34. Mezinárodní fyzikální olympiády byla v roce 2003 pověřena Čínská republika (Tchaj-pej). Soutěž byla odložena o 3 týdny kvůli epidemii SARS, ale na bezvadné organizaci …Uspořádáním 34. Mezinárodní fyzikální olympiády byla v roce 2003 pověřena Čínská republika (Tchaj-pej). Soutěž byla odložena o 3 týdny kvůli epidemii SARS, ale na bezvadné organizaci …

Péče o talentované studenty v Plzeňském krajiPéče o talentované studenty v Plzeňském kraji

Josef Kepka  |  19. 12. 2003

V září 2003 se uskutečnilo v Plzni tradiční internátní soustředění talentovaných studentů – řešitelů matematické a fyzikální olympiády.V září 2003 se uskutečnilo v Plzni tradiční internátní soustředění talentovaných studentů – řešitelů matematické a fyzikální olympiády.

Setrvačník na supravodivém ložiskuSetrvačník na supravodivém ložisku

Vladimír Vícha, Miroslav Pošta, Hanuš Seiner  |  19. 12. 2003

Na supravodič položíme distanční destičku a na ni magnet. Po zalití kapalným dusíkem vyjmeme destičku a magnet levituje. Část magnetického indukčního toku vystupujícího z magnetu byla …Na supravodič položíme distanční destičku a na ni magnet. Po zalití kapalným dusíkem vyjmeme destičku a magnet levituje. Část magnetického indukčního toku vystupujícího z magnetu byla …

Využití setrvačných sil 1Využití setrvačných sil 1

Jan Podpěra  |  19. 12. 2003

Poměrně často se setkávám u studentů s otázkou, jaké má vykládaná oblast fyziky využití. Při hledání odpovědi můžeme být překvapeni tím, že téměř každá kapitola učebnice fyziky …Poměrně často se setkávám u studentů s otázkou, jaké má vykládaná oblast fyziky využití. Při hledání odpovědi můžeme být překvapeni tím, že téměř každá kapitola učebnice fyziky …

K hodinové dotaci gymnaziálního kurzu fyzikyK hodinové dotaci gymnaziálního kurzu fyziky

Jaroslav Veverka  |  19. 12. 2003

Následující poznámka se zabývá souvislostmi obsahu gymnaziálního učiva fyziky, cílů její výuky a hodinové dotace pro předmět fyzika na gymnáziu.Následující poznámka se zabývá souvislostmi obsahu gymnaziálního učiva fyziky, cílů její výuky a hodinové dotace pro předmět fyzika na gymnáziu.

Gravitační a elektrické poleGravitační a elektrické pole

Josef Jírů  |  19. 12. 2003

K popisu dvou statických silových polí, gravitačního a elektrického, použijeme tzv. fyzikální analogii. Je to metoda ukazující na vzájemnou souvislost dvou jevů ze stejné nebo z různých …K popisu dvou statických silových polí, gravitačního a elektrického, použijeme tzv. fyzikální analogii. Je to metoda ukazující na vzájemnou souvislost dvou jevů ze stejné nebo z různých …

Vytištěno ze stránky projektu Školská fyzika (sf.zcu.cz/cs/2004/1/?mobil=1)
Nahrávám...