Kdyby gepard vyrazil coby prašelma, už by dorazil na Proximu Centauri II.If ancient cheetah started run toward Proxima Centauri, he would just arrive II
Přestože se astronomie jako samostatný předmět nevyučuje, žáci se s ní během studia na ZŠ opakovaně seznamují. Poprvé se setkávají s prvky astronomie už na 1. stupni, potom v 6. ročníku v zeměpisu a ve fyzice žáci 9. tříd, kdy se probírá téma naší sluneční soustavy. Astronomie v sobě sama o sobě skrývá obrovský motivační potenciál, protože se zaobírá pro žáky přitažlivým a stále ještě tajemným vesmírem, ale bohužel ne vždy je z časových důvodů využit. Zkusme si žáky 9. ročníků vyzkoušet, jakou mají představu o rozměrech našeho okolí. Vesmír je v našich pozemských měřítkách obrovský, žáci by ale měli mít o jeho rozměrech představu. Ve druhé části článku se podíváme mimo naši sluneční soustavu a zkusíme žákům přiblížit vzdálenost hvězdy Proxima Centauri a tvar i rozměry naší Galaxie.Although astronomy is not standalone lesson, it is repeatedly introduced to pupils. First on lower grade of primary school, then in 6. grade in geography and in physics on 9. grade, when the solar system is talked about. As a science about deep unknown space it is a great motivational element. Let’s try, how good will our pupils be, when they try to estimate dimensions in solar system and space.
- Přečtěte si celý článek (PDF, 2,0 MB)
- Vytiskněte si článek (PDF, 2,8 MB)
Hodnotit články mohou pouze registrovaní a přihlášení uživatelé.
- Struktura a destrukce
- Kdyby gepard vyrazil coby prašelma, už by dorazil na Proximu Centauri I.
- Astronomické vzdelávanie na základných a stredných školách v 21. storočí
- Lesk a bída školního vzdělávání v astronomii
- Výuka astronomie v matematice, respektive matematiky v astronomii
- Výuka astronomie na základních školách v České republice – můžeme být spokojeni?
- Výuka astronomie na školách v Olomouci
Publikování nebo další šíření obsahu časopisu Školská fyzika je bez písemného souhlasu redakční rady zakázáno.